«Μέσα στη θλίψη της απέραντης μετριότητας που μας πνίγει από παντού, παρηγοριέμαι ότι κάπου, σε κάποιο καμαράκι, κάποιοι πεισματάρηδες αγωνίζονται να εξουδετερώσουν τη φθορά».
Οδυσσέας Ελύτης

Σάββατο 20 Αυγούστου 2022

Ο φόβος του έρωτα

Ή ο φόβος του τέλους του έρωτα. Δεν μπορούσα να διαλέξω ανάμεσα στους δύο τίτλους. Και αυτό γιατί νιώθω πως είναι κάπως ταυτόσημοι.

Παρατηρώντας το τι γίνεται με τις σχέσεις αυτή την εποχή, δεν το κρύβω πως προβληματίζομαι. Προβληματίζομαι με το πόσες ανασφάλειες έχουμε ως άνθρωποι, πόσο δυσκολευόμαστε να τις διαχειριστούμε και μάλιστα συχνά δεν μπαίνουμε καν στη διαδικασία. Διότι η διαδικασία αλλαγής μίας κατάστασης γνώριμης σε εμάς, είναι δύσκολη ακόμα κι αν ξέρουμε ότι μετά από αυτή θα βρούμε κάτι καλύτερο. Οπότε επιλέγουμε το safe zone μας, το οποίο μπορεί να είναι τοξικό, ωστόσο δεν παύει να είναι η ζώνη ασφαλείας μας γιατί… «αυτήν ξέρετε, αυτήν εμπιστεύεστε».  

Είναι πολλές οι σκέψεις μου γι’ αυτό το θέμα και μπορώ να αναφερθώ κυρίως στη γενιά μου γιατί αυτήν ζω, με αυτήν συναναστρέφομαι κυρίως και μπορώ να την κατανοήσω καλύτερα. Να ξεκαθαρίσω ότι πρόκειται για προσωπικές μου σκέψεις που προέρχονται από παρατήρηση, όχι για κάποια έρευνα.

Οι άνθρωποι, οι νέοι άνθρωποι, φοβούνται τα ίδια τους τα συναισθήματα. Πολύ τα φοβούνται. Πόσω μάλλον όταν πρόκειται για ένα τόσο έντονο συναίσθημα, όπως είναι ο έρωτας, που χάνεις τ’ αυγά και τα πασχάλια. Συχνά οι άνθρωποι φεύγουν από σχέσεις ή από καταστάσεις που έχουν τις προοπτικές σχέσης και ο λόγος είναι ότι δε θέλουν να αφεθούν. Διότι αν αφεθούν μπορεί να πληγωθούν από τον εκάστοτε σύντροφο. Ή και να μην πληγωθούν εσκεμμένα, ο έρωτας μπορεί να τελειώσει. Και μετά;

Σε αυτό το πλαίσιο, βρίσκουν ένα σορό δικαιολογίες, που μπορεί βέβαια να μην είναι και τόσο δικαιολογίες, αλλά αδούλευτα θέματα. Κλασική ατάκα που ακούγεται; «Είμαι σε μπερδεμένη φάση». Ναι, είναι αποδεκτό να είναι κανείς σε μπερδεμένη φάση. Το πράγμα χαλάει αλλού. Συχνά παρατηρώ ότι άνθρωποι πριν πετάξουν αυτή την ατάκα, έχουν δώσει δικαιώματα στον άλλο να νιώσει και να πιστέψει ότι εδώ υπάρχει μέλλον.

Έχουμε και άλλες περιπτώσεις. «Είμαι σε μπερδεμένη φάση, αλλά εσένα σε θέλω πολύ». Λίγο καψούρης να είναι ο άλλος, θα μείνει να δει εν τέλει πόσο «πολύ» τον θέλουν.

Επί της ουσίας, μεγάλη μερίδα της γενιάς μου θέλει σχέση, χωρίς να έχει σχέση. Και βολεύει. Περιορισμένο το συναίσθημα, ελευθερία… κινήσεων, αλλά και μια αγκαλιά μαζί με καλό σεξ όταν υπάρξει η ανάγκη.

Θα μου πεις τώρα, τι μπαρούφες μας λες κουκλίτσα μου. Πώς περιορίζεις το συναίσθημα, πώς το συγκρατείς αν γουστάρεις πραγματικά; Δυστυχώς έχω να πω ότι γίνεται, το έχω κάνει κι εγώ η ίδια. Η γενιά μου έχει εκπαιδευτεί σε αυτό. Συχνά «μυριζόμαστε» το… «ου μπλέξεις» και αν θέλουμε να μπλέξουμε, βάζουμε task στον εαυτό μας να καταφέρουμε να μη δεθούμε. Πολλές φορές το καταφέρνουμε. Γιατί είναι η μία πλευρά που θέλει σχέση, χωρίς να έχει σχέση. Υπάρχει ωστόσο και η άλλη πλευρά που θέλει ξεκάθαρα σχέση, πέφτει σε διαφορετικούς ανθρώπους που έχουν πανομοιότυπη συμπεριφορά και έπειτα επιλέγει τη συγκράτηση αυτού του συναισθήματος γιατί… νισάφι πια. Κάπως έτσι πάει ο συλλογισμός.

Σε κάθε περίπτωση, παρατηρώ πως κυρίαρχο συναίσθημα είναι ο φόβος. Και θεωρώ ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη να τον διώξουμε αυτόν το φόβο. Να εξαφανίσουμε τα κουτάκια που έχουμε στο μυαλό μας. Να εκφραζόμαστε. Να μιλάμε πρώτα στον ίδιο μας τον εαυτό. Να λέμε τα συναισθήματά μας. Να αφηνόμαστε. Ναι, ο έρωτας είναι τρομακτικός για πολλούς λόγους. Όμως, πώς θα καταφέρουμε να σχετιστούμε πραγματικά και να συνδεθούμε με άλλους ανθρώπους; 

Υ.Γ. Έμπνευση για το παραπάνω άρθρο αποτέλεσε τόσο το κείμενο του Μάκη για το Ghosting, όσο και το γεγονός ότι… μάτια έχω και βλέπω.

6 σχόλια:

  1. Γιώτα μου καλησπέρα!

    Μου αρέσει που βρισκόμαστε σε παρόμοιο mood θεματολογίας. Νομίζω πω ο φόβος του έρωτα είναι μια απόρροια του φόβου να ζεις αληθινά. Να αποβάλλουμε από μέσα μας κάθε τι αρνητικό και να κάνουμε την διαφορά. Όλο σκεφτόμαστε το μετά.. Ειδικά η δική σου γενιά μεγάλωσε στην ευκολία και στην ψευτιά των social. Πως να μη χάσει τον προσανατολισμό; Εδώ τον έχασαν άλλες γενιές. Δεν ξέρουν πια πως να φλερτάρουν όμορφα.. Ούτε υα βασικά! Σε συνδυασμό με όλα τα τρελά που συμβαίνουν.. Κλειδώνουμε κι άλλο!

    Αν έχεις παρατηρήσει οι άνθρωποι που ερωτεύονται με κάθε τι στην ζωή, αποζημιώνονται αργά ή γρήγορα και στον έρωτα.

    Όταν σταματήσουμε την υπεραναλυση και αφεθούμε μόνο όμορφα πράγματα θα βιώσουμε.. Trust me ❤️

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αισθάνομαι ότι δεν ξέρουμε τι μας γίνεται. Το λέω απλά, λιτά κι απέριττα. Συμφωνώ μαζί σου ότι χανόμαστε μέσα στις σκέψεις. Και φυσικά τα social media έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στο πώς ερωτευόμαστε, ΤΙ ερωτευόμαστε και πολλά άλλα. Κι ας μην καταλαβαίνουμε την επιρροή τους, πιστεύοντας πως όλα είναι υπό έλεγχο.
      Στηρίζω ακράδαντα αυτό... Το να αφηνόμαστε!!!

      Διαγραφή
  2. 😆😆😆😆 Γελάω γιατί απάντησα στο σχόλιο σου λέγοντας να μας αναλύσεις το θέμα γενικότερα εδώ. και συ το έκανες πριν το πω 🙂

    Ο φόβος ε; Σίγουρα είναι και αυτός.Απλα ξέρω, εκ πείρας και από τα βιώματα μου ότι αυτός που φοβάται συνήθως η την έχει πατήσει, η κάτι βλέπει στην απέναντι πλευρά που τον προβληματίζει. Αυτά τα δύο παιζουν συνήθως.

    Σίγουρα τους ανθρώπους της ηλικίας σου δεν τους έχει βοηθήσει η εποχή. Η τεχνολογία έχει παίξει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Διακρίνω όμως προσπάθειες. Ανεξάρτητα από την ηλικία το να φοβάσαι να εκφράσεις αυτό που νιώθεις, είναι από μόνο του μια σπαζοκεφαλια. Μια δύσκολη εξίσωση.
    Ο περιορισμός των συναισθημάτων θέλει να έχεις φάει μεγάλες πίκρες για να συμβεί. Και όπως πολύ εύστοχα λες, μπορεί να είναι μια τοξική κατάσταση αλλά είναι και ένα δίχτυ ασφαλείας. Δυστυχώς η ευτυχώς...

    ΥΓ. Να ξέρεις τίποτα δεν βολεύει αν δεν είσαι έτοιμος. Ούτε η δήθεν σχέση ούτε η κανονική. Όλα έχουν να κάνουν με το τι θες και μπορείς να κάνεις...
    ΥΓ2. Αν, λέω αν, υπάρχει κάποιος που μπορεί να σε έχει πληγώσει, να ξέρεις, σε αυτό το περίεργο σεργιάνι της ζωής, μόνο καλό σου έχει κάνει. Και ας μην το καταλαβαίνεις τώρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα μεγάλα πνεύματα συναντιούνται χαχαχα

      Εγώ αναφέρομαι κυρίως σε αυτά τα βιώματα τα οποία ναι, είναι συχνά δύσκολα ή τραυματικά, όμως χρήζουν διαχείρισης. Γι' αυτό η φράση του στυλ "ε με είχε πληγώσει μία/ένας όταν ήμουν 15 και τώρα δεν εμπιστεύομαι καμία/κανέναν", ενώ έχουν περάσει τουλάχιστον δέκα χρόνια από τότε, μόνο σαν δικαιολογία μου φαίνεται. Το ίδιο και η εξαφάνιση που, στο λέω ειλικρινά, τείνει να γίνει μάστιγα. Διότι αυτό που βλέπω γύρω μου, δεν είναι απλή εξαφάνιση μετά από 3-4 ραντεβού/σεξ/φιλιά. Είναι "σε βλέπω στο δρόμο και κάνω ότι δε σε ξέρω", χωρίς δικαιολογία. Χωρίς ένα ξεκαθάρισμα προηγουμένως.

      Είναι γενικευμένα όσα γράφω, όπως και γενικευμένο είναι το ghosting. Προφανώς δεν ισχύει για όλους. Όμως πρόκειται για κάτι που παρατηρείται σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτή την περίοδο.

      Υ.Γ. Και έχω πληγωθεί και έχω πληγώσει, όπως όλοι μας λίγο πολύ. Μόνο, όμως, αν κάτσεις να ασχοληθείς με όσα σε πόνεσαν και σε πονούν, μπορούν να σε βγάλουν εκτός αυτών των γενικεύσεων. Από σχέση σε σχέση (ανεξαρτήτως διάρκειας) κάτι θα κουβαλάς. Τουλάχιστον αυτά που κουβαλάς να τα δουλεύεις και να σε αφήνουν να ζεις.

      Διαγραφή
  3. Θα μού επιτρέψετε να καταθέσω την άποψή μου. Έξω από τη γενιά σας, είμαι στα 62, ζωή να 'χω χαχαχαχα, μπορώ όμως να σάς παρατηρώ μέσα απ' τις κόρες μου.
    Εγώ εκείνο που βλέπω δεν είναι μόνο φόβος. Είναι και μια διάχυτη αντίληψη εγωκεντρισμού. Τα νέα παιδιά στις σχέσεις τους είναι "με το σπαθί στο χέρι", στην κυριολεξία!
    Δεν υπάρχει ανεκτικότητα μήτε για τα στοιχειώδη, ο σκοτωμός γίνεται για εντελώς ευτελή αίτια. Δεν υπάρχει διάθεση συμβιβασμών και ο εγωισμός υπερτερεί ακόμα και σε πράγματα χωρίς σημασία.
    Αυτό εμένα με τρομάζει πολύ, θα έλεγα, χωρίς να διεκδικώ ότι η άποψη αυτή είναι και η κοινότυπη.
    Την καλησπέρα μου Γιώτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ένα βαθμό μπορώ να πω ότι ισχύει αυτό που αναφέρεις Γιάννη. Εγωκεντρισμός και έλλειψη υπομονής όντως υφίστανται και σ' αυτό έχουν συμβάλλει πολύ τα social media που τα έχουν κάνει όλα πιο εύκολα. Και ταυτόχρονα μας έχουν κάνει όλους πιο ανασφαλείς. Να ανεβάσουμε την τέλεια φωτογραφία, να μη φαίνονται τα σπυράκια, πώς θα πάρουμε περισσότερα likes.
      Υπάρχει, ωστόσο, και μία άλλη πλευρά. Η γενιά μου δεν κάνει πλέον τόσο εύκολα συμβιβασμούς και αυτό το θεωρώ σωστό συγκριτικά με τις παλιότερες γενιές (δεν αναφέρομαι σε ακραίες συμπεριφορές).
      Πιθανόν το ότι εμείς φεύγουμε από σχέσεις οι οποίες δε μας καλύπτουν, για εσάς να είναι η "εύκολη λύση" (κι ας το έχουμε παλέψει για τα δικά μας δεδομένα).
      Κι αν θέλουμε και την πίτα ολόκληρη και το σκύλο χορτάτο, καλά κάνουμε και τα θέλουμε! Η ζωή μας δεν είναι για να τη ζούμε κατά το ήμισυ.

      Καλό απόγευμα!

      Διαγραφή